Tuesday 11 March 2014

"Kenal Erti Cinta"- Bab 18

BAB 18

            Bunyi hempasan pintu yang kuat mengejutkan Adrianna Wafiyah dari lenanya. Dia bangun sambil merapikan rambutnya yang sudah berserabut. Mata dikerling ke arah katil yang menjadi tempat khas suaminya beradu. Kosong, barangkali Adam Rayyan sedang membersihkan diri dalam bilik air. Adrianna Wafiyah memikirkan cara mahu memujuk lelaki itu. Dahinya dipicit lembut. Pening kepala memikirkan cara yang sesuai untuk memujuk lelaki itu. Bunyi pintu bilik air dikuak membuatkan Adrianna Wafiyah membetulkan duduknya. Adam Rayyan kelihatan bersahaja, seolah-olah tidak mempedulikan kehadiran Adrianna Wafiyah disitu.
            “Emm,emm, baju awak saya dah gosok. Ada dalam almari.” Adrianna Wafiyah memulakan bicara. Agak gugup bila melihat wajah keruh Adam Rayyan.
            “Hmm.” Adam Rayyan membelek wajahnya dicermin. Tidak berminat mahu berbicara dengan Adrianna Wafiyah. Dirinya masih merajuk dengan isterinya itu.
“Awak nak pakai baju kemeja warna apa? Saya boleh ambik kan?” Adrianna Wafiyah sedaya upaya cuba berlembut dengan Adam Rayyan.
“Tak payah! Aku boleh ambik sendiri!” Adam Rayyan berlalu ke almari pakaian.
Adrianna Wafiyah buntu. Dia memang tak pandai memujuk orang lebih-lebih lagi memujuk lelaki seperti Adam Rayyan.
“Awak, saya nak minta maaf pasal semalam.”
Tutur Adrianna Wafiyah sambil menarik tangan Adam Rayyan. Belum sempat tangan itu dicium, Adam Rayyan dengan kasar menarik tangannya. Air mata Adrianna Wafiyah mula gugur kembali. Barulah dia faham perasaan Adam Rayyan bila diri tidak diendahkan.
“Tak payah kau nak bersedih-sedih depan aku. Bukan semalam kau bukan main sombong lagi. Langsung tak endah kata maaf aku. Sekarang kenapa kau terhegeh-hegeh nak minta maaf.!? Tanya Adam Rayyan kasar.
Tangan Adam Rayyan dicapai lagi. Kali ini dia menggenggam erat. Air mata yang mengalir laju dibiar saja. Biarlah diri dianggap terhegeh-hegeh. Apa yang penting dia harus mendapatkan kemaafan dari Adam Rayyan. Dia tidak mahu menjadi isteri derhaka.
“Awak, saya tahu saya bersalah. Saya tak sepatutnya buat awak macamtu semalam. Saya tak ada niat nak tunjuk marah dengan awak. Saya betul-betul minta maaf. Tolonglah awak, saya tak nak jadi isteri derhaka.” Tersedu-sedan Adrianna Wafiyah menangis.
Adam Rayyan mula tidak senang duduk. Hatinya tersentuh melihat air mata Adrianna Wafiyah. Tapi ego yang tinggi membuatkan dia hanya kaku tanpa membalas kata-kata isterinya. Bukan dia masih marah pada Adrianna Wafiyah. Cuma diam mahu isterinya sedar dan hormat dirinya sebagai suami.
Adam Rayyan menarik tangannya dari genggaman Adrianna Wafiyah. Dia menagmbil baju kemeja dan terus bersiap dalam bilik air. Dia tidak mahu berlama disitu kerana lama-kelamaan egonya akan tumbang bila Adrianna Wafiyah merayu-rayu dengannya.
Adrianna Wafiyah hampa. Dia buntu bila Adam Rayyan tidak mengendahkan kata maaf darinya. Air mata yang mengalir dikesat kasar. Entah berapa banyak air mata dia mengalir sejak semalam. Dengan langkah longlai dia bangun bersiap ke pejabat. Matanya yang sembab dibiarkan sahaja.
Ketika menuruni anak tangga, Adrianna Wafiyah dapat mendengar suara-suara mereka di meja makan. Wajahnya seudaya upaya cuba diceriakan supaya mertuanya tidak menghidu masalah mereka.
“Ha, Wafi mari makan.” Sapa Datuk Razlan
Adrianna Wafiyah hanya senyum sambil melabuhkan duduk dikerusi sebelah suaminya. Adam Rayyan hanya diam menikmati nasi goreng tanpa menegurnya seperti selalu.
“Wafi, mummy ada benda nak minta pendapat Wafi.” Tiba-tiba Datin Rohana muncul dari arah dapur sambil membawa telur separuh masak untuk Datuk Razlan.
“Apa dia mummy,”Jawab Adrianna Wafiyah sambil menoleh ke arah Datin Rohana.
“Mummy ingat hujung minggu ni mummy nak ajak semua pergi berkelah dekat Port Dickson. Dah lama tak bercuti.”
“Wafi tak kisah mummy, Wafi ikut aje.” Tutur Adrianna Wafiyah sambil menoleh ke arah suaminya. Adam Rayyan hanya diam.
“Ray suruh mummy tanya sendiri dekat Wafi. Dia takut Wafi sibuk.”
“Eh, Wafi okay aje mummy, mana ada sibuk hari minggu.”
“Kalau macamtu kira jadi la kan. Nanti mummy nak suruh Wafi masak masakan kampong. Boleh?”
“Boleh mummy.” Adrianna Wafiyah hanya senyum.
“Emm, mummy hujung bulan ni Ray ingat nak pindah balik kondo. Dah lama sangat tinggal kondo tu. Nanti ada penghuni lain pulak dalam rumah tu.” Tiba-tiba Adam Rayyan bersuara.
Adrianna Wafiyah terkejut mendengar ungkapan Adam Rayyan. Sampai hati Adam Rayyan tidak berbincang dengannya.
“ Kenapa nak pindah pulak. Mummy ingat Ray nak terus tinggal sini. Sewakan ajelah kondo tu.”
“Awak ni, biarlah budak-budak tu nak pindah. Biar diaorang belajar hidup berdikari. Belajar menguruskan rumah tangga.” Datuk Razlan mengokong anaknya.
“Hisyy..awak ni, bukan nak sokong kita. Awak sukalah kan anak-anak jauh dari kita.” Rajuk Datin Rohana.
“La, ke situ pulak. Bukan jauh pun kondo Ray tu, setengah jam aje dah sampai.”Pujuk Datuk Razlan.
“Betul..betul..betul..” Sampuk Alisya Umaira sambil tersengih.
“Apa yang betulnya. Dah macam upin ipin aje mummy dengar.” Alisya mencebik.
“Haah mummy, Ray janji nanti tiap-tiap hujung minggu Ray balik sini.” Pujuk Adam Rayyan.
“Hmm, yela. Tapi janji dengan mummy tiap-tiap minggu bawak Wafi balik sini.”
“Ha, Ray..ingat jangan tak bawak balik menantu kesayangan mummy kamu tu. Kang nanti papa yang jadi mangsa kemarahan mummy.” Usik Datuk Razlan
“Suka sangat awak ni menyakat saya kan.” Datin Rohana mencubit lengan suaminya.
“Sakitlah yang.” Datuk Razlan mengaduh sambil menggosok lengannya.
“Rasakan. Suka sangat kacau mummy.” Rajuk Datin Rohana.
Semua yang berada di meja makan ketawa melihat gelagat kedua-dua orang tua mereka. Tapi Adrianna Wafiyah hanya tersenyum paksa. Dalam hati dia benar-benar rasa terpinggir bila Adam Rayyan langsung tidak mahu berbincang dengannya.
“Okay mummy Ray gerak dulu. Nanti lambat masuk office, papa potong gaji pulak.” Usik Adam Rayyan niat mengenakan papanya.
“Abang pergi dulu. Hati-hati drive nanti.”
Adam Rayyan mengucup dahi isterinya. Terkejut Adrianna Wafiyah dengan tindakan spontan suaminya. Terus merah pipinya menahan malu dihadapan keluarga mertuanya.Alisya Umaira sudah tersengih-sengih melihat muka cuak kakak iparnya.
“Hisyy, abang ni kesian Kak Wafi. Dah merah menyala muka dia. Nak romantik pun biar la bertempat.” Usik Alisya Umaira. Adrianna Wafiyah sudah membeliakkan matanya kepada Alisya Umaira. Adam Rayyan hanya tersenyum sungging.
“Wafi pun pergi kerja dulu mummy, papa.” Ujar Adrianna Wafiyah kemudian.

Adrianna Wafiyah mengejar langkah Adam Rayyan ke kereta. Niatnya hanya satu. Dia harus mendapatkan kemaafan dari Adam Rayyan.
“Awak..” Jerit Adrianna Wafiyah
Langkah Adam Rayyan terhenti bila mendengar suara Adrianna Wafiyah.
“Salam.” Adrianna Wafiyah menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Adam Rayyan.
“Hmm.” Adam Rayyan menghulurkan tangannya.
“Awak..” Jerit Adrianna Wafiyah lagi bila dia melihat Adam Rayyan mula membuka pintu kereta.
“Saya betul-betul minta maaf pasal semalam.” Adrianna Wafiyah sudah membuat wajah kesian.
‘Ishh, comel la pulak minah ni bila buat muka macamtu. Relaks Ray kau jangan mudah cair.’ Gumam hati Adam Rayyan.
“Awak, awak maafkan saya tak?”
“Tengoklah nanti kalau aku ada mood nak maafkan kau!” Adam Rayyan terus menghidupkan enjin kereta dan meluncur laju meninggalkan Adrianna Wafiyah terpinga-pinga.
‘Hisyy, geram betul la. Saja nak dera perasaan aku.!Menyampah betul.’ Rungut hati Adrianna Wafiyah sambil melangkah ke kereta.


Adrianna Wafiyah melangkah longlai ke pejabat. Jiwanya masih sedih bila kemaafan yang diharapkan belum tertunai. Sedih rasa hati bila suami tidak endahkan kehadirannya. ‘Ah! Mengadalah dengan kau ni Wafi. Selama ni pun bukan dia pernah terima kau dalam hati dia pun. So yang kau beria sedih ni kenapa.’ Gumam hatinya.
“Cik kak apasal monyok aje muka ni. Dah macam popia basi aku tengok muka kau.” Usik Sofea.
“Diam ah,” Marah Adrianna Wafiyah.
“Amboi, garang sangat kau hari ni. Kenapa ni beb, cerita kat aku.” Jawab Sofea.
“Aku rasa nak nangis sekarang ni.” Adrianna Wafiyah membawa langkahnya ke pantri dan ikuti oleh Sofea.
“Kenapa ni beb.”
“Rayyan, dia merajuk dengan aku.”
“La, kenapa pulak. Apa kau dah buat?”
“Semalam tu la, aku marah dekat dia sebab lambat jemput aku masa nak keluar lunch.”
“La pasal tu pun dia merajuk. Ingat masalah besar sangat.”
“Besar la tu, dia marah aku sebab aku buat dek aje bila dia minta maaf dengan aku.”
“Hmm, kau ni pun satu, ego tak bertempat.”
“Habis tu macam mana ni. Apa aku nak buat. Dia sampai sekarang tak nak cakap dengan aku.”
“Aku mintak maaf pun dia buat dek aje.” Rungut Adrianna Wafiyah.
“Hmm, ala aku rasa dia saja nak merajuk manja dengan kau. Kau tu pun sama gak mengada nak merajuk-merajuk.”
“Hey, kau ni nak tolong aku ke nak mengata aku.?” Adrianna Wafiyah sudah mencekak pinggang.
He..he..he.. yela, aku nak tolonglah ni.”
“Apa kata kau hantar bunga dekat dia.” Sofea memberikan idea.
“Hisyy, seganlah aku. Nanti dia ingat aku nak tackle dia pulak.”
            “Kau ni kan, boleh tak kau buang ego kau tu jauh-jauh. Apa salah ke kalau kau nak tackle suami sendiri?”
            “Memanglah tak salah, tapi kau pun tau kan, aku dengan dia kahwin macam mana.”
            “Ala..tak kisah la semua tu. Aku tau kau sebenarnya dah lama jatuh cinta dengan suami kau tu kan.? Tebak Sofea.
            “Hisyy, kau ni suka sangat buat andaian sendiri.” Wajah Adrianna Wafiyah membahang. Malu pulak nak mengaku.
            “Elleh..malu konon. Dengan aku pun nak malu. Sebab tu lah kau mengada-ngada merajuk bagai kan. Sebabnya kau tu dah jatuh cinta. Jadi perasaan kau tu mudah terusik.” Tebak Sofea lagi.
            “Hmm..nanti kau teman aku pergi kedai bunga.” Tutur Adrianna Wafiyah malu-malu.

            “Yeayy, macamtu lah. Okay, kita akan jalankan misi mengorat laki kau tu.” Sofea memeluk bahu Adrianna Wafiyah sambil memikirkan strategi.


No comments:

Post a Comment