Monday 13 January 2014

"Kenal Erti Cinta" Bab - 8


BAB 8


Usai membersihkan diri, Adrianna Wafiyah menunaikan solat maghrib. Kelibat suaminya langsung tidak kelihatan di ruang bilik itu. ‘Barangkali dia ada di luar bersama sanak saudara yang lain.’ Detik hati Adrianna Wafiyah.

Selasai berdoa, Adrianna Wafiyah terdengar pintu bilik terkuak. Muncul Adam Rayyan dengan wajah yang masam mencuka. Terus sahaja Adam Rayyan melabuhkan punggung dibirai katil. Adrianna memandang sekilas ke arah Adam Rayyan yang kelihatan bersahaja itu.

Hm, kalau awak nak mandi tuala saya dah sediakan dalam bilik air.”

Adrianna Wafiyah bersuara memecah kesunyian antara mereka.

Hmm, thanks.

Adam Rayyan bingkas bangun menuju ke kamar mandi. Dia agak kekok sebenarnya berduaan dengan Adrianna Wafiyah. Kelu lidahnya untuk bercakap.

Selang 30 minit, Adam Rayyan keluar dari bilik air dengan hanya bertuala paras pinggang. Nasib baik Adrianna Wafiyah tiada di dalam bilik sebaik dia keluar. Kalau tak mahu Adrianna Wafiyah terkejut melihat tubuhnya yang agak seksi itu. Jangan tergoda sudah.!

Adam Rayyan segera membentangkan sejadah untuk menunaikan solat maghrib kerana takut terlepas waktu. Selesai salam terakhir, Adrianna Wafiyah muncul di muka pintu.

“Awak, ibu ajak makan.”

“Hm.”

Adam Rayyan melipat sejadah lantas membuntuti isterinya ke ruang tamu. Sanak saudara Adrianna Wafiyah sudah beransur pulang. Yang tinggal hanya maklong Adrianna Wafiyah iaitu kakak kepada Puan Asmah.

“Ha, Rayyan duduk la, jangan segan-segan. Dah jadi satu keluarga dah pun.”

Tegur maklong. Adam Rayyan hanya tersenyum sebelum duduk bersila di atas lantai yang beralaskan tikar mengkuang. Dia berasa senang hati dengan layanan dari keluarga Adrianna Wafiyah. Begitu ramah berbual dengannya. Tidak sombong seperti Adrianna Wafiyah. ‘ Ah, salah dirinya juga siapa suruh dia menyombong dengan minah kampung ni.’ Gumam hati Adam Rayyan.

“Maaflah Rayyan, rumah ibu ni kecik, meja makan pun tak muat kalau nak makan ramai-ramai. Tak apa ke Rayyan duduk bersila ni?”

“Eh, tak mengapa ibu. Bukan saya tak biasa pun duduk bersila macamni. Janganlah ibu nak berasa segan pulak dengan saya. ” Ramah Adam Rayyan berkata.

Adrianna Wafiyah keluar menatang air, lalu duduk di sebelah Adam Rayyan.

“Wafi  ambik ikan tu untuk suami kamu ni. Makan Rayyan jangan malu-malu.”

“Eh, tak apa ibu, saya boleh ambik sendiri.”

Adrianna Wafiyah mengambil juga ikan untuk Adam Rayyan selepas melihat isyarat mata dari ibunya.

Thanks sayang.”

Huk..huk..huk..”

Adrianna Wafiyah tersedak bila Adam Rayyan memanggilnya sayang. Terasa perit tekaknya. ‘Dah buang tebiat ke mamat poyo ni’. Detik hati Adrianna Wafiyah.

“ Ish, sayang ni lainkali makan tu hati-hati lah.”

Adam Rayyan mengusap lembut belakang isterinya. Puan Asmah dan ahli keluarga yang lain hanya tersenyum melihat kemesraan Adrianna Wafiyah dan Adam Rayyan. Adrianna Wafiyah terasa wajahnya sudah membahang dengan aksi romantis Adam Rayyan. Dia cuba beriak biasa. Padahal hatinya sudah melantun-lantun mahu keluar. Agak pelik dengan sikap Adam Rayyan yang tiba-tiba berubah baik begini.

‘Pandai betul kau berlakon kan.’ Detik hati Adrianna Wafiyah.

Adrianna Wafiyah menjeling maut ke arah Adam Rayyan setelah yakin keluarganya tidak perasan. Adam Rayyan hanya beriak selamba. Terasa mahu ketawa melihat wajah isterinya berubah menjadi merah bila dia memanggil isterinya dengan panggilan sayang. Lucu.

 Setelah selesai mengemas dan mencuci pinggan Adrianna Wafiyah terus beransur ke bilik. Di lihat Adam Rayyan sedang rancak berbual dengan ahli keluarganya di ruang tamu. Sekali sekala kedengaran suara Adam Rayyan ketawa. Entah apa yang mereka bercerita. Tiba-tiba dia cemburu melihat kemesraan Adam Rayyan dengan keluarganya. ‘Jangan Ibu tunjuk gambar-gambar aku masa kecik sudahlah. Malu Adrianna Wafiyah kerana masa kanak-kanak dahulu kulitnya hitam kerana bermain panas. Sudah dewasa barulah kulitnya putih melepak. Maklumlah dah besar mestilah pandai menjadi kulit.’ Gumam hati Adrianna Wafiyah sambil berlalu ke biliknya.

Adrianna Wafiyah terus membuka pintu bilik. Tiada hati mahu menyertai mereka di ruang tamu. Malunya masih bersisa dengan ahli keluarganya disebabkan sikap Adam Rayyan yang terlebih caring sebentar tadi.

“Pandai betul kau berlakon kan. Boleh pulak kau tersenyum ketawa dengan ahli keluarga aku. Kalau berdua dengan aku, bukan main masam lagi muka kau tu.” Adrianna Wafiyah memintal-mintal hujung bantal. Agaknya dia membayangkan sedang memulas telinga Adam Rayyan.

“Kau bercakap dengan sapa ni, hantu ke?” Soal Adam Rayyan pelik.

Tersentak Adrianna Wafiyah dengan kehadiran Adam Rayyan secara tiba-tiba di dalam bilik ini. Bila masa Adam Rayyan masuk. Dia langsung tak dengan pintu bilik dibuka.

“Suka hati sayalah nak bercakap dengan siapa pun. Mulut saya”

Kata Adrianna Wafiyah menutup malu. ‘Bila masa pulak la mamat poyo ni boleh tercongok depan pintu bilik ni.’ Gumam hatinya.

“Dah pandai sekarang ni balas cakap aku. Kesian mummy aku dapat menantu gila macam kau ni. Cakap sorang-sorang. Dah la selekeh, gila pulak tu.” Adam Rayyan sengaja mencetus perang mulut dengan Adrianna Wafiyah.

Adam Rayyan melabuhkan tubuhnya di atas katil Adrianna Wafiyah.  Jelingan maut diberikan kepada Adam Rayyan. ‘Sukahati dia saja cakap aku gila!’ Gumam hati Adrianna Wafiyah.

“Kalau saya gila, buat apa kahwin dengan saya. Kenapa tak kahwin dengan girlfriend seksi awak tu.”

Adam Rayyan mengetap gigi. Geram sungguh dengan bicara yang keluar dari bibir comel Adrianna Wafiyah. ‘Nasib baik kau comel, kalau tak memang malang nasib aku berkahwin dengan kau.’ Jerit hati Adam Rayyan.

“Kau tidur bawah, jangan sesekali kau berangan nak tidur sebelah aku. Tutup lampu tu, aku tak boleh tidur dalam terang.”

Adam Rayyan terus sahaja memejamkan matanya. Adrianna Wafiyah hanya memerhati dengan hati yang sakit. Rasa puas hatinya dapat membalas kata-kata sinis si mamat poyo. Pasti sekarang Adam Rayyan sedang menahan geram. Dia tersenyum sinis.

‘ Katil aku dia dah buat macam katil dia. Patut dia yang tidur bawah. Tak malu! Sabar Wafi..sabar.’ Kutuk Adrianna Wafiyah dalam hati. Benci!

Adrianna Wafiyah mengambil bantal dan selimut lalu merebahkan diri di atas karpet. ‘Nak minta toto dengan ibu pasti dia akan curiga.’ Detik hatinya. Disebabkan badannya letih dengan kenduri siang tadi senang saja Adrianna Wafiyah melelapkan mata. Malas mahu memikirkan perangai suaminya itu.

Biarlah dia beralah kali ini. Untuk apa bertikam lidah dengan Adam Rayyan. Tiada apa manfaat yang dia dapat melainkan dosa kering. Jadi untuk tidak menjadi isteri derhaka, lebih baik dia bersabar. ‘Bersabarlah wahai hati.’

1 comment: