Tuesday 17 December 2013

"Kenal Erti Cinta" - Bab 1


BAB 1



        

Kata-kata Puan Asmah masih terngiang-ngiang ditelinga Adrianna Wafiyah. Adrianna Wafiyah menjadi buntu apabila teringatkan perbincangan bersama ibunya semasa dia pulang ke kampong minggu lepas.

“Wafi, ibu mohon sangat dengan Wafi, tolonglah terima pinangan dari Datin Rohana”.

“Ibu..macamana Wafi nak terima sedangkan Wafi tak pernah kenal pun dengan anak Datin tu. Lagipun Wafi belum bersedia ibu.”

“Ibu faham perasaan Wafi, tapi Ibu dah terlanjur terima pinangan itu. Lagipun Datin Rohana tu sangat baik dengan keluarga kita. Takkan Wafi tidak ingat yang Datin Rohana banyak membantu keluarga kita selepas ayah Wafi meninggal dunia dulu. Masa itu Wafi masih kecil, kerana sokongan dan bantuan dari Datin Rohana lah ibu dapat membesarkan Wafi dengan sempurna. Jadi ibu harap Wafi faham akan situasi ibu.”

Melihat air mata ibunya, membuatkan Adrianna Wafiyah terasa bersalah. Bukan niatnya untuk membantah, tapi hatinya tidak dapat menerima pinangan itu. Adrianna Wafiyah faham akan situasi ibunya yang tersepit dengan jasa Datin Rohana sekeluarga. Tapi takkan dia perlu merosakkan masa depannya berkahwin dengan lelaki yang dia tak cinta. Melihatkan kesedihan ibunya membuatkan hati Adrianna Wafiyah berfikir kembali.

“Ibu..Wafi minta maaf kalau Wafi dah lukakan hati ibu. Ibu bagi Wafi masa untuk berfikir. InsyaAllah jawapan Wafi tidak akan mengecewakan ibu.”

Puan Asmah terharu dengan jawapan Adrianna Wafiyah. Walaupun jawapan Adrianna Wafiyah masih belum pasti tetapi cukup untuk membuatkan hatinya berasa lega. Dia yakin Adrianna Wafiyah pasti tidak akan mengecewakannya. Hati tuanya kuat mengatakan yang anaknya pasti akan menemui kebahagiaan dengan  anak kepada Datin Rohana.

“Alhamdulillah..ibu bagi Wafi masa sampai minggu depan. Ibu harap sangat jawapan Wafi tidak mengecewakan ibu.” Adrianna Wafiyah hanya tersenyum paksa. Hatinya masih berat mahu menerima pingangan itu. Tapi demi menjaga hati ibu yang dia sayang, Adrianna Wafiyah cuba menerimanya.

  

“Hah, berangan!” Sofea menjerit kecil membuatkan Adrianna Wafiyah tersentak.

Terus melayang semua masalah yang sedang difikirkan Adrianna Wafiyah.

“Kau ni dah tiada kerja lain ke? Asyik kacau aku 24 jam!” Geram Adrianna Wafiyah dengan Fea a.k.a Sofea teman baiknya itu.

He..he..he.. sorry la Wafi, gurau pun nak marah.”

“Yelar, dah la aku tengah berserabut dengan masalah aku ni. Kau tetiba sergah macamtu, sapa-sapa pun akan berangin.” Jeling Adrianna Wafiyah.

Sorry la Wafi..aku tengok kau asyik termenung dari tadi langsung tak sedar aku datang kat meja kau, itu yang aku sergah kau. Tak sangka la pula gurauan aku ni mengundang marah kau. Sorry tau.” Sambil memeluk bahu Adrianna Wafiyah.

“Kau ada masalah apa Wafi, ceritalah dekat aku. Mana la tahu kot-kot aku boleh tolong.”

“Aku tak tau nak cerita macamana dekat kau. Panjang ceritanya.” Adrianna Wafiyah menekup wajah di atas meja.

“La..cerita aje la..kalau panjang kau pendekkanlah.” Sofea menepuk bahu Adrianna Wafiyah yang sedang menekup wajah di atas meja. Adrianna Wafiyah menjeling tajam dengan gurauan tak jadi Sofea.

Hurm..Ibu aku tu.. dia nak aku kahwin dengan anak kawan dia Datin Rohana.

“Hah! Kahwin?”

“Ishh! Kau ni slow sikit suara kau tu boleh tak, kau nak satu pejabat ni tahu ke?”

“Okey-okey, sorry. Aku terkejut la tetiba kau cakap nak kahwin.”

“Aku tak mampu nak tolak pinangan tu sebab ibu aku macam mengharap sangat aku terima pinangan itu.” Adrianna Wafiyah menekup wajahnya semula.

“Siannya kau Wafi. Ha! Aku ada idea apa kata kau lari je. Tak payah la kau nak kena kahwin paksa.” Otak Sofea memberikan idea jahat.

“Hish, kau gila nak ajar aku buat jahat.!”

Sofea tersengih, he..he..he..

“Aku nak tolong kau je.”

“Itu bukan tolong namanya, tapi nak menjahanamkan aku ada la.” Adrianna Wafiyah menunjal dahi Sofea. Geram pulak dengan idea gila Sofea.

“Aduh, sakit la. Habis tu macamana Wafi. Setakat ni itu aje idea yang terlintas kat otak aku.”

“Hurm, entahlah mungkin aku akan terima pinangan tu demi ibu aku.”

“Kesian kau Wafi. Aku faham perasaan kau. Sebagai sahabat aku akan sentiasa menyokong kau dari belakang. Kau memang seorang anak yang baik. Kalau aku, belum tentu mampu buat apa yang kau buat.” Sofea memeluk erat bahu sahabatnya itu.

Thanks… Sofea. Tapi kau jangan bagitahu pada sesiapa termasuk boyfriend kau tu.” Warning Adrianna Wafiyah. Jari telunjuk diangkat menanda isyarat amaran kepada Sofea.

“Yela..aku janji. Selama ni pernah ke aku bukak rahsia kau kat orang lain.”

“Yela, aku tahu kau memang sahabat yang baik.”

“Ha, tau tak apa.” Sofea menarik hidung Adrianna Wafiyah.

“Sakitlah.” Adrianna Wafiyah menggosok hidungnya.

“ Wahh..tak lama lagi dapat la aku merasa nasi minyak kau. Aku yang bercinta setengah mati, tup..tup.. kau yang kahwin dulu. He..he..he..”  Sofea cuba mengembalikan mood ceria teman baiknya itu.

“Ini kahwin bidan terjun namanya. Mana boleh samakan dengan kau.’

“Mesti hensem kan bakal suami kau tu. Yela anak Datuk la katakan. Untung kau Wafi dapat suami kaya. Mesti grand majlis kau nanti kan.”

“Mana kau tahu yang anak Datuk tu semua hensem-hensem?”

“Aku tahu la, biasanya anak-anak orang kaya ni semuanya hensem-hensem tahu.”

“Tapi kan Wafi, kesian dekat Reza. Mesti dia kecewa kalau tahu kau nak kahwin dengan lelaki lain.”

“Apasal pulak dia nak kecewa. Aku dengan dia bukan ada apa-apa pun.”

“Yela, tapi si Reza tu kan syok gila dekat kau.”

“Ala..tu kisah lama la. Aku pun dah lama tak dengar kisah Reza. Entah-entah dah beranak-pinak.”

“Tapi masa aku terjumpa dengan kawan baik dia dulu, budak tu bagitahu si Reza ni belum kahwin lagi. Sekarang dia ada kat London. Dia buat Master kat London. Kalau tak salah aku, hujung tahun ni dia balik Malaysia.” Cerita Sofea dengan panjang lebar.

“Biarlah dia, aku tak nak ambil tahu pasal dia. Lagipun kau dah lupa yang family dia tak suka aku. Kononnya tak sesuai berkawan dengan anaknya. Macamlah aku ni nak sangat dengan anak dia tu. Yela, dia kan orang kaya. Kalau nak bandingkan dengan aku ni dah macam langit dengan bumi.”

Hmm…dah-dah tak payah kau nak berangin dengan kisah dulu tu. Tak payah cakap pasal tu lagi. Nanti sampai ke petang kau moody.”

“Eh, eh.. kau yang tiba-tiba bukak cerita pasal Reza.”

“Okay-okay aku salah. Disebabkan kau nak kahwin tak lama lagi. Apa kata hari ini aku belanja kau makan tenghari. Tapi..di warong Pak Abu je la..He..he..he..”

“Cis..ingat nak belanja kat restoran mewah tadi.” Adrianna Wafiyah mengusik sahabatnya itu. 

Mereka beriringan menuju ke lift sambil ketawa.





To be continue..


3 comments: