Friday 20 December 2013

"Kenal Erti Cinta" - Bab 4


BAB 4


Hari ini hampir genap 2 bulan Adrianna Wafiyah menjadi tunang kepada Adam Rayyan. Nama sahaja tunang kepada Adam Rayyan tapi belum pernah sekali pun dia berjumpa dengan bakal suaminya itu. Hanya sesekali sahaja Datin Rohana menghubunginya bertanyakan khabar dan membincangkan mengenai majlis yang bakal berlangsung. Mengikut kata bakal mak mertuanya, Adam Rayyan akan menghubungi dirinya untuk fitting baju kahwin mereka. Tetapi sampai ke hari ini Adam Rayyan masih belum menghubungi dirinya.
“Ishh..tak kan aku pulak yang nak telefon dia kot, seganlah. Lagipun aku perasan Adam Rayyan tu macam tak suka je dekat aku. Apa lah nasib aku ni, mendapat gelaran bukan isteri pilihan!” Gumam hati Adrianna Wafiyah sendirian.
Sedang Adrianna Wafiyah leka menyiapkan kertas kerja yang diberikan oleh Encik Kamal, telefon Samsung Note 2 miliknya berbunyi menyanyikan lagu Give Me A Reason nyanyian Pink menandakan ada call masuk.. Kelam kabut Adrianna Wafiyah menjawab panggilan itu.
“Siapa pulak yang call ni. Tak pernah tengok pun nombor telefon ni.” Gumam hati Adrianna Wafiyah.
Hello..Assalamualaikum.”.
Hello! Apsal kau ni lembab sangat nak jawab telefon!” Marah pemanggil ditalian.
“Aku nak kau turun sekarang kat bawah!” Jawab pemanggil itu lagi.
“Orang gila mana pulak yang call aku ni.” Gumam hati Adrianna Wafiyah.
“Maaf encik ni siapa? Tiba-tiba suruh saya turun bawah.”. Geram sungguh hatinya dengan pemanggil itu. Dah la tak jawab salam yang diberi.
“Aku Adam Rayyan! Aku nak kau turun bawah sekarang.”
“Ishh, Adam Rayyan telefon aku. Biar betul, ke aku sedang berangan ni” Gumam hati Adrianna Wafiyah tanpa menyedari Adam Rayyan masih ditalian. Adrianna Wafiyah mengetuk kepalanya. Moga-moga dia tersedar ke  alam nyata.
“Kau ni bisu ke apa?!
Adam Rayyan bengang kerana Adrianna Wafiyah diam membisu.
“Hah! dengar-dengar. Tapi kenapa Encik Rayyan nak suruh saya turun bawah pulak?” Kelam kabut Adrianna Wafiyah menyusun ayat. Ishh, ingat mimpi tadi mamat poyo ni call.
“Kau tak payah banyak tanya la! Aku kata turun, kau turun aja la!” Marah Adam Rayyan.
“Kalau kau tak turun dalam masa 5 minit, kau tau la nasib kau lepas ini!” Ugut Adam Rayyan.
“Hah! 5 minit? Tuu..tunggu sekejap saya turun sekarang.” Kelam kabut Adrianna Wafiyah .
“Ishh, apsal mamat poyo ni nak jumpa aku. Dah la garang semacam aje suaranya.” Rungut hati Adrianna Wafiyah sambil mengambil handphone dan wallet miliknya.
“Eh, kau nak ke mana kelam kabut ni. Takkan nak lunch dah kot. Ada lagi setengah jam la.”Soal Sofea apabila dia melihat sahabatnya itu kelam kabut.
“Fea, aku nak keluar sekejap dengan Adam Rayyan. Nanti kau tolong cover line aku kalau Encik Kamal tanya ye. Thanks Fea, sorry tak dapat lunch dengan kau hari ini.”  Adrianna Wafiyah bergegas turun ke bawah tanpa menunggu jawapan dari Sofea.
“Wafi..wafi..aku harap kau akan bahagia dengan perkahwinan ini.” Gumam hati Sofea .
Kelam kabut Adrianna Wafiyah mengatur langkah menuruni anak tangga. Nasib baik tempat kerjanya di tingkat 3 kalau tak mati Adrianna Wafiyah nak turun tangga. Nak tunggu lift memang dia akan lambat la sampai ke bawah. Sebab itu Adrianna Wafiyah menggunakan alternative tangga.       
Sampai sahaja di bawah, Adam Rayyan sudah menyekak pinggang tanda marah dengan kelewatan Adrianna Wafiyah. Kalau bukan kerana permintaan Datin Rohana, jangan harap Adam Rayyan nak pergi fitting baju dengan Adrianna Wafiyah.
Sorry Encik Rayyan, lift rosak tadi jadi saya terpaksa turun tangga.” Adrianna Wafiyah mengelat peluh di dahi. Tercungap-cungap dia menyusun kata.
            “Ada aku tanya kau ke?! Masuk la cepat yang kau tercegat kat situ kenapa?!Marah Adam Rayyan. Adrianna Wafiyah mengerutkan dahi.
            “Encik Rayyan, kita nak pergi mana sebenarnya?”
“ Kau diam boleh tak! Banyak tanya pulak!. Marah Adam Rayyan lagi.
            “Ishh..apsal dengan mamat poyo ni. Asyik nak marah aje. Tak sakit ke tekak dia asyik nak menjerit-jerit aje. Gumam hati Adrianna Wafiyah. Bingung dengan sikap Adam Rayyan. Tanya pun salah.
            Masing-masing hanya mendiamkan diri. Adrianna Wafiyah hanya memandang ke luar tingkap. Melayani perasaan sendiri.  Suasana yang sunyi sepi di dalam kereta membuatkan Adrianna Wafiyah mengantuk. Lantas Adrianna Wafiyah terlelap seketika.
            “ Eh..eh..perempuan kampung ni, sempat lagi dia nak membuta. Sekejap ye..aku tahu macamana cara nak bagi kau bangun.” Adam Rayyan merungut perlahan. Timbul niat jahatnya mahu mengenakan Adrianna Wafiyah.
            Zrettt!!!
Terkejut Adrianna Wafiyah apabila terasa kereta itu di brek mengejut. Adam Rayyan hanya tersenyum kepuasan dapat mengenakan Adrianna Wafiyah.
“Kenapa ni Encik Rayyan? Kereta rosak ke? Terlanggar orang ke?” Tertubi-tubi soalan yang keluar dari mulunya gara-gara terkejut.
Adrianna Wafiyah terpinga-pinga. Sambil membetulkan tudungnya yang senget gara-gara terhantuk ke cermin kereta.
            “Siapa suruh kau tidur dalam kereta aku? Aku tak nak kereta aku kotor dengan air liur basi kau tu!. Seronok Adam Rayyan melihat wajah cemberut Adrianna Wafiyah.
            Adrianna Wafiyah mengelap mulutnya. Mana la tahu memang betul ada air liur basi. Malu lah dia kalau Adam Rayyan melihatnya.
            ‘Tak ada pun air liur basi. Mamat poyo ni saja nak mengenakan aku. Siapa suruh dia ajak aku naik kereta dia kalau dah takut sangat kereta dia kotor.’ Gumam hati Adrianna Wafiyah. Terasa mahu mencekik Adam Rayyan.
            “ Kau tak payah nak kutuk-kutuk aku. Kau jangan ingat yang aku nak sangat keluar dengan kau. Kalau bukan mummy aku yang suruh jangan harap aku nak keluar dengan perempuan kampung macam kau ni.”
            Adrianna Wafiyah menahan rasa dengan sikap Adam Rayyan. Bagi Adrianna Wafiyah dia tidak kisah kalau Adam Rayyan membenci dirinya, apa yang penting dia dapat mengembirakan hati ibu tersayang yang terlalu mengharapkan dia berkahwin dengan pilihan ibunya. ‘Ibu, kalaulah ibu tahu sikap Adam Rayyan  yang sebenar, tentu tak akan terima pinangan Datin Rohana.’ Desis hatinya. Adrianna Wafiyah hanya mendiamkan diri, dia tidak mahu membalas kata-kata Adam Rayyan yang menyakitkan hati. Jalan yang baik adalah berdiam diri!.
            Setelah 30 minit perjalanan, Adam Rayyan memberhentikan kereta di hadapan sebuah butik. Adrianna Wafiyah mengikut langkah Adam Rayyan. Hatinya tertanya-tanya adakah Adam Rayyan ingin fitting baju perkahwinan mereka.  ‘Kalau iye pun bagitahu la awal-awal. Tak ada la aku tertanya-tanya. Sengal la mamat poyo ni!’ Kutuk Adrianna Wafiyah dalam hati.
Kedatangan mereka disambut oleh seorang perempuan yang anggun bergaya. Kalau sekali pandang dah macam muka pelakon terkenal Nasha Aziz. Tinggi lampai.
            “Hey Ray akhirnya datang jugak you ke butik I .” Tegur Maya mesra.
            ‘Cantinya perempuan ni.’ Puji Adrianna Wafiyah dalam hati. Malu pula diri dia bila dibandingkan dengan perempuan cantik ini.
            So I guess you all datang ni nak fitting baju right? Soal Maya lagi.
            Yup, so kenalkan ini tunang I .” Balas Adam Rayyan.
            “Apa nama perempuan kampung ni, alamak lupa lah pulak .” Gumam hati Adam Rayyan
            Hello..I’m Maya, nice to meet you.” Tegur Maya mesra. Dalam hati dia memuji kecantikan tunang Ray. Tidak sangka Ray yang Maya kenal akhirnya memilih calon isteri yang bertudung.
            “Hai.. Adrianna Wafiyah, just call me Wafi. Nice to meet you too. Balas Adrianna Wafiyah ramah.
            “Ishh..pandai speaking rupanya perempuan kampung ni. Hurmm, takde la kampung sangat.” Tanpa sedar Adam Rayyan memuji Adrianna Wafiyah dalam hati.
Sementara menanti Maya mengambil baju yang telah direka khas buat mereka berdua, Adrianna Wafiyah meninjau baju-baju yang terdapat di butik tersebut. Dekorasi butik tersebut sungguh kreatif dan cantik. Dalam hati Adrianna Wafiyah memuji kebijaksanaan Maya dalam memilih konsep yang digunakan di butik itu. Adam Rayyan hanya memerhati tingkah laku Adrianna Wafiyah dari sofa tetamu.
Okay guys, this is your wedding dress. I reka khas untuk you all atas permintaan your mum.” Ujar Maya seraya menyerahkan baju tersebut kepada Adam Rayaan dan Adrianna Wafiyah.
            Adrianna Wafiyah terpegun melihat baju yang tersarung di badannya. Sungguh cantik. Bagi Adrianna Wafiyah, dia tidak menyangka akan memakai baju yang cantik seperti ini.
‘Cantik Jugak aku ni,  He.he..he..’ Gumam hati Adrianna Wafiyah sambil menggayakan baju tersebut di cermin yang dikhaskan dalam bilik persalinan itu.
            Setelah berpuas hati dengan rekaan Maya, Adam Rayyan menghantar Adrianna Wafiyah ke pejabat gadis itu. Adam Rayyan langsung tidak mengajak Adrianna Wafiyah makan tengahari. Kesian Adrianna Wafiyah menahan lapar. Sampai sahaja di pejabat Adrianna Wafiyah terus sahaja membuat air milo bagi mengisi perutnya yang kosong.
“Aikk, dah keluar lunch dengan bakal suami pun lapar lagi.” Sofea melangkah masuk ke ruangan pantry.
            Aku tak sempat lunch pun. Mamat poyo tu just bawak aku pergi fitting baju aje. Hampeh betul, macam la aku nak sangat keluar dengan dia.” Adu Adrianna Wafiyah.
            “La, macam tu pulak.
            “Macam la aku hadap sangat nak keluar dengan dia. Nyampah betul!” Adrianna Wafiyah melepaskan amarahnya kepada Sofea.
 Sabar la Wafi, mungkin dia pun sama macam kau dipaksa untuk berkahwin. Kau bagi lah dia masa.” 
Adrianna Wafiyah hanya mencebik mendengar Sofea memihak pada Adam Rayyan. Pada Adrianna Wafiyah dia tidak kisah kalau Adam Rayyan belum dapat menerimya dia sepenuh hati. Tapi tak payah nak bersikap kurang ajar. Hormat dirinya sebagai tunang.

                                                                   Sekian untuk hari ini... Nantikan bab seterusnya..

No comments:

Post a Comment