Monday 30 December 2013

"Kenal Erti Cinta" - Bab 6


BAB 6


            Sejak peristiwa terserempak dengan Adrianna Wafiyah, hati Adam Rayyan tidak tenteram. Wajah lembut Adrianna Wafiyah sentiasa muncul dalam fikirannya. Adam Rayyan juga berasa malu untuk berhadapan dengan Adrianna Wafiyah apatah lagi untuk bercakap. Disebabkan perasaan itulah dia terus mengheret Lisa agar segera beredar dari situ. Risau jika Adrianna Wafiyah memandang serong terhadap dirinya. Mungkin juga Adrianna Wafiyah akan menganggap Lisa adalah kekasih hatinya.

            Semenjak dipermainkan oleh Nazirah, Adam Rayyan kerap bertukar teman wanita. Semua itu hanya untuk menghilangkan bayangan Nazirah. Tiada seorang gadis pun yang melekat di hatinya selepas Nazirah.

            “Ishh..apsal aku asyik fikir pasal perempuan kampung tu. Lantak dia  lah nak fikir apa pun pasal aku.! Tak boleh..aku tak boleh suka pada dia. Dia bukan taste aku. Hati aku hanya untuk Nazirah.” Adam Ryyan membulatkan hatinya.

“Tapi kau jangan lupa yang dia akan jadi isteri kau. Macamana kau nak mengelak darinya. Tak mustahil satu hari nanti kau akan jatuh cinta dengannya.” Suara hatinya berkata.

“Tidak..tidakkk..aku takkan jatuh cinta dengan dia.” Adam Rayyan menutup telinga dari mendengar suara hati itu.

Lama kelamaan suara itu hilang dan Adam Rayyan tertidur.  Keesokkan pagi Adam Rayyan bangun dan bersiap awal untuk ke pejabat. Matanya kelihatan sembab kerana tidur lewat semalam. Tiba-tiba handphone Adam Rayyan berbunyi menandakan ada SMS masuk.

Morning sayang.. hari nie you dah janji nak temankan I shopping right?  Can’t wait to see you. Luv u!

          Adam Rayyan mencemikkan wajahnya. Geli-geleman dia dengan perangai menggoda Lisa. Semua perempuan yang dia keluar hanyalah teman untuk menghiburkan hatinya. Tidak lebih dari itu. Dia tidak benarkan mana-mana perempuan mencemarkan hatinya. Dia tetap menanti Nazirah. Biarpun beribu kali hatinya disakiti. Biarpun dia sedar dirinya bodoh kerana membiarkan Nazirah mempermainkan perasaannya.

 Sorry Lisa hari nie I busy. Bye!. Adam Rayyan membalas mesej Lisa.

  “Dasar pisau cukur. Semua perempuan  sama saja. Pantang jumpa lelaki kaya. Pasti akan dikikisnya.” Gumam hati Adam Rayyan.

Entah kenapa sejak akhir-akhir ini Adam Rayyan tidak berminat untuk keluar dengan Lisa ataupun perempuan-perempuan lain yang dia kenal. Masanya banyak dihabiskan di pejabat. Papa dan mummynya jugak gembira melihat perubahan dia. Ini lebih meyakinkan hati mereka kerana membuat pilihan yang tepat dalam memilih calon menantu.

Mereka tidak tahu padahal kepala Adam Rayyan kusut memikirkan tempat Nazirah akan digantikan dengan perempuan kampong itu. Kerana itulah penyebab dia malas mahu berhibur dengan kawan-kawannya. Dia risau kalau tiba-tiba Nazirah pulang ke tanah air. Pasti gadis kesayangannya kecewa.

Morning mummy, papa

Adam Rayyan mencium lembut pipi Datin Rohana.

Morning, awal anak mummy bangun hari ni. Biasanya kalau mummy tak bising ditelinga Ray, jangan harap Ray nak bangun.”

Mummy ni bangun lewat salah, dah bangun awal pun bising jugak.” Rungut Adam Rayyan.

“Entah awak ni, dah bagus la tu kalau Ray ni dah belajar bangun awal. Awak masih nak bebel tu kenapa”

“Saya bukan membebel bang, saya cuma pelik. Sebelum ni bukan main susah nak tengok dia sama-sama sarapan dengan kita”

Datin Rohana sudah menarik muncung. Datuk Razlan tersenyum melihat rajuk si isteri. Pantang di usik cepat sahaja merajuknya datang.

“ Yela sayang, abang gurau sikit pun nak merajuk. Malu sikit depan anak-anak ni.” Datuk Razlan mencuit dagu Datin Rohana.

Tersenyum Adam Rayyan melihat kemesraan mummy dan papanya. Sentiasa menyulam kasih. Kenapa Nazirah tidak mahu jadi seperti mummynya. Kalaulah itu terjadi tentu sekarang dia sedang bahagia dengan Nazirah. ‘Ah! Kenapa kau masih mengharapkan cinta Nazirah. Bukaklah mata hati kau Rayyan. Nazirah sudah mencurah racun kedalam benih cinta yang kau semai.’ Rupa-rupanya suara itu hanya dijerit dalam hati.

“Ish, abang ni tak adanya saya nak merajuk la. Ni Ray, adik kamu belum bangun ke. Yang tu lagi sorang susah sangat nak bangun pagi. Apa nak jadi dengan anak dara abang tu”

Belum sempat Adam Rayyan membuka mulut, Alisya Umaira sudah turun ke ruang makan.

“ Kenapa pagi-pagi lagi dah sebut nama Lisya ni.”

“Ha..Lisya hari ni tak kerja ke? Tak bersiap pun.” Datin Rohana menyapa.

“Lisya pegi lambat sikit mummy hari ni. Ada meeting di Kedah. ”

Alisya Umaira menarik kerusi dan melabuhkan punggung disebelah abangnya.

“Itulah papa dah suruh kerja dengan papa, Lisya jual mahal. Kalau tak, tak perlu nak susah payah kesana-ke mari.” Adam Rayyan tiba-tiba bersuara.

“Hisy, taknak Lisya, entah-entah lagi teruk Lisya kena buli dengan abang. Nanti semua kerja Lisaya buat. Abang duk goyang kaki”

“Sukahati cakap abang macamtu. Ingat abang ni kaki pembuli ke” Balas Adam Rayyan sambil menunjal dahi adiknya.

“Aduhh, sakitlah.” Alisya Umaira mencebik. Geram betul dengan perangai abangnya yang suka menunjal dahinya. Lama-lama boleh biul.

“Sikit aje pun. Lisya ni manja sangat.” Seloroh Adam Rayyan. Maki giat dia menyakat adiknya.

“Dah-dah, tak payah kamu nak menyakat adik kamu. Kata ada meetingkan cepatlah pegi.” Kata Datuk Razlan.

Alisya Umaira mengangkat jari tanda bagus pada abangnya. Tetapi dengan pantas ditarik oleh Datin Rohana. Anak-anaknya kalau dibiarkan makin panjang mereka bertikam lidah. Tetapi suasana itulah yang sentiasa menceriakan hidup Datin Rohana. Tapi bila anak-anaknya dah besar panjang. Masing-masing sibuk. Susah kalau nak diajak berkumpul.

Okey la mummy Ray pergi dulu. Pagi ni ada meeting. Papa jumpa kat office nanti.” Lantas tangan Datuk Razlan dan Datin Rohana disalam.

“Okey la, abang pun nak beransur jugak. Ada meeting dengan Tan Sri Razif.

Datuk Razlan beredar meninggalkan ruang makan setelah mencium dahi isterinya.

Mummy , along tu dah kena sampuk ke. Sejak bila pulak bersopan-santun macamtu. Tak pernah-pernah Lisya nampak dia cium tangan mummy ngan papa

“Tak baik cakap macamtu, baguslah kalau along dah berubah. Yang Lisya tu bila lagi nak berubah. Lisya pun jarang-jarang bersalam dengan mummy.

‘Hah! Kan dah kena batang hidung sendiri’. Jerit hati Alisya Umaira. Menyesal pulak bercakap begitu.

“Lisya seorang saja tau anak perempuan mummy. Mummy suka sangat kalau Lisya pakai tudung. Mesti lagi cantik anak dara mummy ni.  Sakit mata mummy ni melihat anak dara mummy asyik pakai sendat-sendat.”

“Ishh, mummy ni ke situ pulak. Orang tanya pasal along la.” Cebik Alisya Umaira.

“Cuba Lisya tengok Kak Wafi, kan lebih manis kalau Lisya macamtu. Lebih sopan.” Datin Rohana mula teringat pada bakal menantunya itu. Dah lama benar Adrianna Wafiyah tidak menghubunginya.

“Mummy ni dah mula la kan nak sakitkan hati Lisya. Mummy, Wafi, wafi dan Lisya, Lisya. Tak perlu mummy nak samakan Lisya dengan perempuan tu. Kita pun tak tahu perempuan tu baik ke tak. Mummy pun baru saja kenal kan. Entah-entah perangai lagi teruk dari perempuan tak pakai tudung.” Marah Alisya Umaira. Kenapa semua orang suka pada perempuan kampung perampas tu.

“Lagipun mummy, Lisya ni muda lagi. Lisya ni up to date. Bukan macam bakal menantu mummy tu. Terserlah kekampungan dia! Kesian abang dapat isteri macamtu. Mummy ni tak fikir langsung pasal abang.” Alisya Umaira mula meninggikan suara.

“Lisya, mummy tak ajar anak-anak mummy bersikap kurang ajar macamni! Lisya kena ingat kak Wafi bakal kakak ipar Lisya. Jadi mummy nak Lisya hormat dengan dia. Faham!” Marah Datin Rohana.

Alisya Umaira mencebik lagi. Benci sungguh dia pada Adrianna Wafiyah. Entah apa yang menarik pada perempuan itu. Sakit benar hatinya setiap kali mummy pasti akan menyebelahi Adrianna Wafiyah. Benci!. Alisya Umaira bangun lalu menghilang ke biliknya. Lagi lama berada disitu, makin panas hatinya mendengar Datin Rohana bercakap pasal Adrianna Wafiyah.

Datin Rohana tahu yang Alisya Umaira tidak berapa suka dengan Adrianna Wafiyah. Tapi dia pasti satu hari nanti Alisya Umaira pasti nampak kebaikan Adrianna Wafiyah. Pepatah melayu ada mengatakan tak kenal maka tak cinta, kalau dah kenal barulah jatuh cinta. Datin Rohana kenal dengan keperibadian anak gadisnya. Alisya Umaira merupakan seorang yang lembut. Bukan pembentak macam tadi. Mungkin betul anaknya masih belum menyesuaikan diri untuk menerima kehadiran orang baru dalam rumah mereka. Entah kenapa anaknya boleh berubah perangai macam tadi. Tak pernah Lisya bercakap kasar dengannya seperti tadi. Datin Rohana mengeluh lemah.


Hari ini di pejabat, Adrianna Wafiyah sibuk kerana banyak kerja yang perlu disiapkan sebelum dia mengambil cuti panjang. Tidak menang tangan rasanya untuk menyiapkan kerja-kerja yang bertimbun ini. Adrianna Wafiyah tidak suka menyerahkan tugas yang di amanahkan pada orang lain. Kadang-kadang sampai ke malam pun Adrianna Wafiyah masih lagi di pejabat. Sedang dia sibuk menyiapkan kerjanya, tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Dengan pantas Adrianna Wafiyah menjawab panggilan itu selepas  melihat nama yang tertera.

“Assalamualaikum Datin.”

“Waalaikumsalam, Wafi dah berapa kali mummy pesan jangan panggil Datin. Wafi tu bukannya orang lain, tak lama lagi jadi menantu mummy jugak kan.”

Adrianna Wafiyah menelan liur apabila Datin Rohana mengingatkan status dirinya.

“Maaf Datin, Wafi tak biasa nak panggil Datin dengan panggilan mummy. Rasa lain sikit.”

“Ala, lama-lama nanti biasa la. Mulai hari ni jangan panggil mummy Datin lagi.”

“Ada apa mum..mummy call Wafi ni?” kekok Adrianna Wafiyah menyebut panggilan mummy.

“Saja la mummy nak berbual dengan Wafi. Wafi pun dah lama tak call mummy.” Jawab Datin Rohana.

Sorry la mummy lately ni Wafi busy sikit. Tak sempat nak call mummy.

“Lagipun minggu depan Wafi dah mula cuti, jadi banyak kerja yang perlu disiapkan awal.”

 “Kerja, kerja jugak Wafi tapi kesihatan jangan abaikan. Mummy tak nak nanti masa hari perkahwinan tu muka Wafi lesu tak bermaya.” Nasihat Datin Rohana.

“Baiklah mummy Wafi ingat pesanan mummy tu.”

Okeylah mummy letak telefon dulu ye sebab mummy nak keluar sekejap jumpa kawan. Assalamualaikum. Ingat pesan Mummy tu.”

Okey mummy, Waalaikumsalam.”   

Baru sahaja Adrianna Wafiyah ingin menyambung kembali kerja yang tergendala, Sofea bertandang ke tempatnya. Panas juga hati Adrianna Wafiyah kerana asyik diganggu. Bila nak siap kerja kalau macam ini.

“Wafi, jom pergi lunch. Dah pukul satu la.” Sofea menunjuk jam ditangannya.
             “Eh, dah pukul satu ke? Patut la perut aku asyik berbunyi aje dari tadi.”

“Dah tu kau tunggu apa lagi, jom la.”
            “Fea kau boleh tapaukan untuk aku tak?Aku malas la nak keluar. Kerja aku tengah banyak ni.”
“Hmm, okey aku tapau untuk kau lauk macam biasa ek. Aku pergi dulu nanti kak Rita tinggal pulak. Tak pasal-pasal aku lunch sorang-sorang nanti.”
            Thanks beb, sorry tau tak teman kau.”

“okey.”

Sofea berlari-lari anak mendapatkan kak Rita yang semakin jauh meninggalkannya. Laju jugak Kak Rita ni berjalan. Tak padan dengan badan besar.

Adrianna Wafiyah menyambung semula kerja yang bertimbun itu setelah Sofea berlalu pergi. Sedang leka menyiapkan kertas kerja yang diberikan oleh ketuanya, tiba-tiba lagu Give Me A Reason berkumandang menandakan ada call masuk. Adrianna Wafiyah mengerling seketika pada telefon bimbitnya tanpa berniat mahu menjawab panggilan itu setelah melihat nama pemanggil. Seketika sahaja telefon itu menjadi sepi. Adrianna Wafiyah berasa lega, rimas dirinya mahu melayan perangai sombong si pemanggil.

Selepas beberapa minit, telefon bimbitnya berbunyi lagi. Tetapi kali ini mesej yang diterima dari Note 3 miliknya. Adrianna Wafiyah mengeluh setelah membaca mesej yang dihantar oleh Adam Rayyan. ‘ Apa hal mamat poyo ni nak jumpa aku. Kan tak elok berjumpa sebelum kahwin. Pesan Ibu tersayang yang melarang dia berjumpa dengan Adam Rayyan menjelma kembali. Tinggal beberapa hari saja lagi. Kenapa dia nak jumpa aku. Hah! Jangan-jangan dia nak batalkan perkahwinan kami. Nauzubillah..janganlah terjadi seperti yang aku fikir ni. Kalau tak malu Ibu aku kerana semua kad jemputan telah diedarkan.’ Gumam hati Adrianna Wafiyah. Risau!

5 comments:

  1. x sbr tggu bab seterusnya.. hihihiihihi...

    ReplyDelete
  2. Kenapa sepi je.. x sabar nak tunggu bab 7.. iedawafiyah bab 7 plzzzz...

    ReplyDelete
  3. dah stop ke.. x kan xde sambungan..??

    ReplyDelete
  4. Sorry guys..lately ni bz skit..promise will update ASAP.;)

    ReplyDelete