Saturday 21 September 2019

Resepi Ayam Ungkep Ibu Mertua

Assalamualaikum,

Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut Bulan Ramadhan bulan yang mulia bagi seluruh umat islam. Tak sabar kan. Kalau Ramadhan tahun lepas kami sambut berempat.. Tahun lagi meriah, kami sambut berlima dengan kelahiran anak ke-3. Mau kelam kabut kali ni. sebab yang ke-3 baru 9 bulan..hehehe..Tapi saya happy. Pasti bertambah riuh kali ni dengan gelagat mereka tiga beradik.

Seperti biasa kalau nak ramadhan ni, kita mesti akan terfikir-fikir resepi-resepi sepanjang ramadhan kan. Di sini saya nak share resepi mudah dari ibu mertua yang menjadi kegemaran saya dan suami serta adik beradik yang lain.

 Bahan-Bahan:

Ayam setengah ekor
Cili Padi (ikut tahap kepedasan masing-masing. Kalau saya segenggam utk 1/2 ekor ayam)- Diblender
Halia dalam 2 inci lebih kurang- diblender                                                                        
Kunyit hidup dalam 1 inci - diblender
Bawang merah dalam 5 ulas - diblender
Bawang putih dalam 3 ulas - diblender
Serai 3 batang - diketuk manja

Rempah disangai dan diblender kering :
Biji Ketumbar
Jintan manis
Jintan putih


  • Selepas itu masukkan bahan2 blender td ke dalam kuali dan masukkan ayam serta serai kemudian tutup.. Biar ayam masak seketika. Kemudian masukkan satu sudu Besar rempah yang telah disangai dan diblender tadi.. Kacau Dan biar ungkep kite kering sedikit Airnya. Untuk makluman korang.. Masakan ni x payah guna minyak.. Sangat sihat kan.. Hehehe.. Nanti minyak ayam itu sendiri akan keluar.

Setelah pastikan ayam sudah masak.. Boleh la dihidang.. Makan bersama nasi atau nasi impit.. Cara masak lebih kurang kite masak rendang je.. Cume xde santan n kerisik je..



No comments:

Post a Comment