Tuesday 15 April 2014

"Kenal Erti Cinta" - BAB 22

BAB 22

“Kau masih nak harapkan si Ray tu ke?” Soal Sally.

“Kau tahukan bertapa aku cintakan Ray.” Jawab Nazirah.

“Tapi, dah sah-sah dia tak terima kau lagi. Lagipun dia dah kahwin. Aku rasa ada baiknya kalau kau lupakan dia dan mulakan hidup baru.”

“Sampai hati kau kan. Kau tahu kan aku balik Malaysia ni pun sebab dia. Aku sanggup korbankan kerjaya aku sebab dia. So tak mungkin aku akan lepaskan dia macamtu aje. Dia hak aku. Selamanya akan jadi hak aku.!”

“Kalau kau sanggup korbankan kerjaya kau dulu, mungkin sekarang kau dah bahagia dengan Ray. Tapi sekarang dah terlambat. Ray cintakan isterinya.”

“Tak..tak mungkin! Ray hanya cintakan aku. Perempuan tu hanya tanggungjawab dia saja. Aku yakin dia masih cintakan aku.”

“Erm, aku bukan taknak sokong kau. Memang sebelum ni aku cuba mempertahankan kau. Sampai aku sanggup memalukan diri aku di majlis resepsi dia dulu. Semua tu aku buat sebab aku pun yakin masa tu yang Ray ni terpaksa. Tapi ternyata aku silap. Aku boleh nampak dalam mata Ray. Dia betul-betul cintakan isterinya sekarang ni.”

“Takpa kalau kau taknak tolong aku. Aku akan usaha sendiri. Aku akan cari jalan supaya Ray kembali pada aku.”

“Naz, aku bukan taknak tolong kau. Tapi aku taknak kau kecewa lagi.” Sally cuba menerangkan kepada Nazirah.

“Takpa, mulai hari ni kau tak payah masuk campur urusan aku lagi.”

            Nazirah bangun dan beredar dari restoran itu. Meninggalkan Sally terkapai-kapai. Hatinya remuk bila sahabat sendiri tidak mahu menyokongnya. Rasa kecewa dengan sikap Sally yang tidak mahu faham perasaannya. Cintanya untuk  Adam Rayyan tak pernah berubah. Hanya satu matlamatnya kini, dia harus membuatkan Adam Rayyan kembali percaya kepadanya.

 Serba salah Sally dibuatnya. Sebagai kawan dia tidak mahu Nazirah kecewa untuk kali kedua. Dia pasti Adam Rayyan tidak akan kembali kepada Nazirah. Buntu memikirkan cara mahu menasihati sahabatnya itu. Dia jugak bukan orang yang selayaknya untuk menasihati sahabatnya itu, kerana diri sendiri jugak tak betul. Tapi Sally sudah berjanji mahu berubah kearah yang lebih baik. Dia mengharap supaya Nazirah juga akan sama-sama berubah dengannya. Entah mengapa selepas terdengar ceramah agama tempoh hari di radio membuatkan Sally mendapat satu sinar untuk dia berubah. Dia tidak boleh terus hanyut begini. Inilah permulaan terbaik untuk dia berubah. Mungkin susah sahabatnya mahu menerima sikapnya yang berubah baik secara mendadak. Tapi bagi Sally sahabat yang baik adalah sahabat yang membimbing kita ke jalan yang diredhai Allah SWT. InShaAllah dia akan sentiasa berdoa semoga Nazirah akan terbuka pintu hati untuk berubah. Sebagai sahabat dia tidak mahu Nazirah terus hanyut.



Jam hampir menunjukkan pukul 12 tengah malam ketika Adrianna Wafiyah dan Adam Rayyan sampai di kondo. Adrianna Wafiyah mengikut langkah Adam Rayyan memasuki ke kondo mewah itu. Terpegun Adrianna Wafiyah melihat kondo suaminya. Begitu cantik. Pandai suaminya menghias kondo ini. Semua perabot di dalam rumah itu bertemakan hitam dan merah. Membuatkan kondo  mewah itu nampak bertambah mewah. Matanya melilau melihat sekitar kondo itu. Hatinya begitu teruja. Dia tidak menyangka akan tinggal di kondo semewah ini.

            “Nak tercegat kat situ aje ke? Taknak tengok bilik?” Soal Adam Rayyan.

            “Hah! Sorry-sorry. Saya terpegun tengok kondo awak. Cantik, pandai awak hias.” Puji Adrianna Wafiyah.
            “Thanks. Jom kita tengok bilik.”

            Adrianna Wafiyah mengikut langkah suaminya menuju ke bilik utama. Matanya melilau melihat bilik itu. Semuanya tersusun rapi. Kemas dan cantik.

            “Masuklah.” Pelawa Adam Rayyan.

            “Erm, takpalah. Boleh tak awak tunjuk bilik saya kat mana?”

            “Bilik mana lagi. Inilah bilik kita.”

            “Hah!” Terlopong Adrianna Wafiyah mendengarnya. Biar betul. Takkan nak tidur sebilik. Habislah patah tulang dia kalau selamanya terpaksa tidur kat sofa. Kejam betul suaminya. Bilik ada banyak tapi kedekut!

            “Tutup mulut awak tu. Mulai hari ni abang nak kita mulakan hidup baru seperti pasangan suami isteri yang lain. Abang tahu selama ni abang banyak lukakan hati sayang. Abang harap sayang maafkan abang dan beri abang peluang kedua.”

Adam Rayyan menggenggam erat jari-jemari isterinya. Terkedu Adrianna Wafiyah. Tanpa disuruh air mata Adrianna Wafiyah mengalir laju ke pipi.

            “Shhh, hey..kenapa nangis ni. Abang ada salah cakap ke?” Adam Rayyan menyeka air mata isterinya. Pilu hatinya melihat air mata itu.

“Terima kasih awak..terima kasih sebab sudi terima saya sebangai isteri awak yang sebenar-benarnya.” Adrianna Wafiyah terharu mendengar ungkapan suaminya. Air matanya makin laju mengalir ke pipi.

Shh, dah. Tolong jangan menangis lagi sayang. Abang janji mulai hari ni abang takkan biarkan sayang menangis lagi.”

Adam Rayyan membawa Adrianna Wafiyah ke dalam pelukkannya. Jiwa Adrianna Wafiyah terasa tenang berada dalam pelukkan Adam Rayyan. Malam itu mereka tidur dengan perasaan bahagia. Permulaaan baru dalam hidup mereka. Malam itu bermulalah lembaran baru dalam hidup mereka. Kini Adrianna Wafiyah sudah menjadi isterinya yang sebenar-benarnya. Adam Rayyan bersyukur kerana dikurniakan isteri sebaik Adrianna Wafiyah.


Jam loceng berbunyi lama. Dengan malas Adrianna Wafiyah meraba jam ditepi meja kecil itu lalu mematikan bunyinya. Jarum menunjukkan pukul 6 pagi. Adrianna Wafiyah bingkas bangun. Tapi pergerakkannya terbatas bila terasa ada tangan yang melingkari pinggangnya. Dengan pantas Adrianna Wafiyah menoleh ke sisinya. Alangkah terkejut melihat Adam Rayyan sedang pulas lena sambil memeluknya. Dia cuba mengingati kejadian semalam. Melihatkan baju tidurnya tersepah di atas lantai membuatkan Adrianna Wafiyah dengan mudah dapat mengingati apa yang terjadi semalam. Tiba-tiba wajahnya merona merah. Malu dengan peristiwa semalam. Kini dia sudah menjalankan tangunggjawab sebagai seorang isteri kepada Adam Rayyan. Sungguh pun dia rasa bahagia tapi dia tetap malu mahu berhadapan dengan suaminya. Kejadian itu berlaku dengan pantas. Dengan rela hati Adrianna Wafiyah menyerahkan segalanya kepada Adam Rayyan.

            Adrianna Wafiyah segera bangun dan membersihkan diri. Dia nekad mahu keluar awal ke tempat kerja. Malu mahu berhadapan dengan suaminya. Setelah menyediakan sarapan, dia keluar setelah meletakkan nota kecil di atas meja makan.

            Mendengar pintu ditutup, Adam Rayyan tersedar dari tidurnya. Dia bangkit sambil menggooskkan matanya. Melilau mata mencari isterinya. Adam Rayyan duduk sambil bersila di atas katil. Mengingatkan peristiwa semalam, membuatkan dia rindu mahu menatap wajah isterinya. Dia segera bangun dan mencari kelibat isterinya. Tetapi nota kecil yang dijumpainya. Dia membaca nota kecil itu sambil tersenyum. Dia tahu Adrianna Wafiyah malu dengannya. Sebab itulah isterinya keluar awal.
           
            Abang,
          Sorry tak tunggu abang.
Harap abang sudi jamah sarapan yang Wafi buat. :)

          Adam Rayyan mencapai sandwich di atas meja sambil berlalu ke bilik. Hatinya menyanyi girang. Dia yakin Adrianna Wafiyah turut mencintai dirinya. Jika tidak, Adrianna Wafiyah pasti akan menolak perbuatannya semalam. ‘Ah, Wafi..baru sekejap abang dah mula rindukan sayang.’ Gumam hatinya.

            Pagi itu Adam Rayyan begitu ceria. Semua stafnya mula hairan melihat wajah bos mereka berseri-seri. Seperti baru semalam kahwin.

            “Dahlia, bos kamu dah masuk ke?” Soal Datuk Razlan.

            “Dah Datuk.”

            “Suruh dia ke bilik saya. Ada hal penting saya nak bincangkan.”

            “Baik Datuk.”

            Tuk..Tuk..Tuk..
           
            “Masuk.”

            “Bos, Datuk panggil.”

            “Kenapa Dahlia.?”

            “Tak tahulah bos, tapi Datuk kata ada hal dia nak bincangkan dengan Bos.”

            “Emm, okay kejap lagi saya pegi.”

            “Okay bos.”
           
            Terbantut SMS yang ingin dihantar pada isterinya. Terus melayang semua isi-isi yang ingin ditaip. Adam Rayyan segera menyarung blazer ke tubuhnya dan berlalu ke bilik papanya. Dia tidak mahu Datuk Razlan membebel kalau dia lambat sampai.

            “Assalamualaikum, morning papa.”

            “Waalaikumussalam. Morning. Duduk Ray.” Jawab Datuk Razlan.

            “Kalau tak ada apa-apa saya keluar dulu Datuk, Encik Rayyan.” Ujar setiausaha Datuk Razlan.

            “Ada apa papa nak jumpa Ray.?” Tanya Adam Rayyan selepas setiausaha papanya keluar.

            “Macamana dengan projek dekat Seremban tu?”

            “Okay, everything is fine.”

            “Baguslah kalau macamtu. Papa sebenarnya nak Ray gantikan papa ke London untuk Conference Leadership.”

            “Bila papa? Kenapa papa tak pegi? Berapa hari?”

            “Lusa. Lebih kurang seminggulah. Papa ada meeting lain yang perlu papa attend. Rugi kalau tak pergi sebab company dah bayar. Amboi bertanya sampai macamtu sekali.”

            “He..he..he..Okay pa, Ray pegi.”

            “Okay, thanks. Menantu papa apa khabar? Sihat ke dia?”

            “Menantu papa sihat walafiat.”

            “Baguslah. Papa harap Ray tak sia-siakan Wafi. Papa yakin Wafi mampu bagi kebahagiaan pada Ray.”

            “In Sha Allah pa. Okaylah pa, Ray keluar dulu kalau tak ada apa-apa lagi.”

            “Yela. Kirim salam pada Wafi. Ada masa baliklah jenguk mummy kamu tu.”

            “Baik pa.” Jawab Adam Rayyan sambil menggangguk.



Adrianna Wafiyah sampai agak awal ke pejabat. Dia bersarapan seorang diri di pantri memandangkan staf yang lain masih belum sampai. Dia mula teringatkan sentuhan hangat suaminya. Sungguh kini dia rasa sangat bahagia. Terasa diri disayangi oleh Adam Rayyan. Dia berdoa semoga rumah tangganya akan kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

            “Em..emm.. sorang saja ke?” Tegur Reza

            “Eh, Encik Reza, jemput makan.” Adrianna Wafiyah agak kekok mahu bersembang dengan Reza. Kini Reza adalah bosnya. Makin kekoklah dia mahu berbicara.

            “Sikit sangat bekal tu kalau nak pelawa Reza.”

            “Oh, maaflah saya masak sikit aje tadi.”

            “Takpa Reza baru lepas breakfast tadi.”

            Adrianna Wafiyah hanya senyum sambil mengangguk kepala. Sungguh dia terasa sangat segan dan kekok. Tidak tahu apa yang mahu dibualkan. ‘Cepatlah sampai Fea.’ Doanya dalam hati.

            “Wafi sihat.? Reza nak minta maaf pasal haritu.”

            “Tak apa. Saya dah lupakan pun.”

            “Wafi, Reza betul-betul rindukan Wafi yang dulu. Yang peramah, yang mesra.” Tutur Reza perlahan.

            “Maaf Encik Reza. Tolong jangan ungkit perkara yang lepas.” Adrianna Wafiyah mula panas hati bila Reza mula membuka cerita lama.

            “Kenapa Wafi nak menyelak dari Reza. Apa salah Reza?”

            “Salahnya adalah kerana saya ni isteri orang. So tolonglah hormat saya.!”

            “Apa?!, bi..bila Wafi kahwin?”

            “Dah hampir 2 bulan. Sekarang saya sangat bahagia dengan suami saya. Jadi saya minta Encik Reza tolong lupakan semua perkara lalu.”

            “Maaf Reza tak tahu Wafi isteri orang. Maafkan Reza.”

            “Tak apa.” Adrianna Wafiyah bangun lalu beredar dari ruangan pantri dan meninggalkan Reza keseorangan.

            “Eh, Wafi aku ingat kau tak sampai lagi.” Tegur Sofea.

            “Aku dah lama sampai.”

            “Kau dah breakfast ke?. Aku terlewat bangun hari ni. Nasib baik sempat sampai.”

            “Aku dah breakfast. Aku bawak bekal hari ni.”

            “Rajinnya. Kau..” Belum sempat Sofea menutur, dia ternampak kelibat Reza keluar dari pantri dengan wajah sugul.

            “Morning Encik Reza.” Tegur Sofea.

            “Morning.” Reza terus berlalu ke biliknya.

            “Sombong betul Reza sekarang ni. Mentang-mentanglah dia bos kat sini. Buat macam tak kenal kita aje.” Bebel Sofea.

            “Dahlah, kau ni pagi-pagi lagi dah bergosip. Pegi buat kerja. Nanti bising Kak Rita.”

            “Yela, makcik.” Sofea berlalu ke tempatnya.

            Grrr..Grrr…

            Telefon bimbit Adrianna Wafiyah bergegar menandakan ada SMS masuk. Dia segera mencapai telefon bimbitnya. Dengan pantas senyuman mekar terukir dibibirnya bila membaca SMS tu.
           
Sedap Sandwich tadi. Thanks syg. Tapi lg sedap klu kita dpt breakfast sama-sama tadi. Smpi hati sayang tinggalkan abg pg tdi. :(

Wafi janji lps ni kita breakfast sama-sama k. Sorry utk hari ni. :)

Okay, hari ni abg maafkan. Tapi klu Wafi buat lagi tahu la abg nak denda Wafi.

Eee..takutnye….hehehe.

Okaylah syg. Abg ada mtg kejap lg. See u at home. Drive safely balik nanti. Luv u.

Okay abg. Bye.

Selepas SMS dengan suaminya tadi, Adrianna Wafiyah asyik mengelamun dan tersenyum sorang-sorang. Sofea yang melihatnya bertambah pelik. Pelik melihat sahabatnya yang angau semacam. Tapi dia yakin Adrianna Wafiyah sedang berbahagia sekarang ni. ‘Ya Allah kau peliharalah rumah tangga sahabatku.’ Doa Sofea dalam hati. Dia tak pernah nampak wajah Adrianna Wafiyah seceria ini selepasa sahabatnya itu berkahwin.



Reza kecewa dengan pengakuan Adrianna Wafiyah. Sungguh dia berasa sangat ralat kerana membiarkan Adrianna Wafiyah dahulu. Sepatutnya dia cuba mendekati Adrianna Wafiyah, bukannya melarikan diri. Kini semuanya telah terlambat. Adrianna Wafiyah gadis pujaan hatinya sudah menjadi milik orang lain. Hatinya kini retak seribu. Semua angan-angannya musnah untuk bersatu dengan Adrianna Wafiyah.

            ‘Adakah ini balasan atas perbuatan aku yang dulu.?’ Detik hatinya.

Reza meraup rambutnya ke belakang. Hatinya kusut dengan pengakuan Adrianna Wafiyah sebentar tadi.

            ‘Aku harus kuat. Aku harus redha dengan ketentuanNYA.’ Gumam hatinya. Reza menekan butang interkom.

            “Kak Rita, “

            “Ya Encik Reza.”

            “Petang ni saya tak masuk office. Tolong cancel semua meeting-meeting saya untuk petang ni.”

“Baik Encik Reza.”

Thanks.


Tengahari itu Reza keluar membawa hati yang lara. Hatinya perlu diubat. Dia tidak mahu Adrianna Wafiyah melihat wajah kecewanya. Pemergiannya ke London untuk menyambung pengajiannya ke pringkat Master hanyalah alasan semata-mata. Sebetulnya tujuan dia ke sana adalah untuk melupakan Adrianna Wafiyah sekaligus membina hidup baru setelah cintanya ditolak mentah-mentah oleh Adrianna Wafiyah.

Tapi ternyata dia tidak mampu melupakan Adrianna Wafiyah. Sepanjang tempoh 5 tahun berada di Kota London, sedetik pun dia tidak pernah melupakan Adrianna Wafiyah. Cintanya sentiasa mekar walaupun dia hanya bertepuk sebelah tangan.


Reza cuba untuk menerima ketentuan Allah SWT. Walaupun jiwa dan raganya hanya untuk Adrianna Wafiyah, tapi harus redha dengan semua yang telah diatur oleh Allah SWT.  Kalau memang Adrianna Wafiyah bukan jodohnya, dia mohon semoga Allah SWT memberi peluang untuknya menemui cinta sejati. Cinta yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.

No comments:

Post a Comment